Xarxes socials

Xarxes socials.

Una xarxa social és una estructura social composta per individus o organitzacions anomenats “nodes” que estan connectats per un o més tipus d’interdependència com ara amistat, parentesc, interessos comuns, intercanvis financers, relacions sexuals, creences, coneixements o prestigi. A Internet una xarxa social és el mateix, però es desenvolupa a través de mitjans informàtics i electrònics.

Malgrat que el concepte s’ha posat de moda amb l’eclosió de Facebook, no és aquesta la primera ni la única. En certa manera els fòrums, els butlletins de notícies (bulletin boards) i d’altres plataformes on els usuaris podien interactuar entre ells serien exemples de xarxes socials, strictu sensu. La diferència és en l’objectiu i la temàtica de la xarxa. Si té una temàtica definida i un objectiu concret es diu que és una xarxa vertical. Si no ho tenen, la xarxa és horitzontal. (1)

Començarem per la que tots coneixem i anirem ampliant.

Facebook.

És la més coneguda. Creada el 2004 als Estats Units, ha experimentat un creixement molt ràpid i una “universalització” gairebé sense precedents. És de tipus horitzontal. Majoritàriament és utilitzada per l’oci però també per a la circulació de dades, informació i opinió.

Té quatre eines per a fer circular la informació: Els perfils personals, les pàgines, els grups i els esdeveniments.

Els perfils personals.

És el format menys recomanable. Amb la opció d’activar la subscripció sense haver de sol·licitar amistat s’ha guanyat bastant, però segueix sent un format més adequat per a les persones que per als personatges i les entitats.

Amb la subscripció qualsevol usuari de la xarxa pot estar al dia d’allò que fem públic. És a dir, d’allò que volem que tots els usuaris de la xarxa puguin llegir.

Les pàgines.

Són les eines amb les que expressem gustos. Poden ser de caràcter molt variat i sol ser la manera més còmoda per una entitat o empresa de donar-se a conèixer i difondre els seus productes i serveis. I la més fàcil i còmode de tenir comunicació directa amb els usuaris, clients o afeccionats.

Els grups.

Són conjunts d’usuaris amb alguna cosa en comú. Suposen petits espais de debat i per compartir. Es poden pujar documents, modificar-los i descarregar-los. Quan algú fa un comentari a alguna entrada anterior, aquesta puja a dalt de tot per tal de ser àcilment localitzable.

Els esdeveniments.

És l’eina per a fer públic un esdeveniment, compartir-lo entre els amics i que aquests convidin a més gent. Admet els comentaris dels possibles assistents.

Notes.

(1) Basat en la definició de xarxa social de la Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Xarxa_social

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s